Veelgestelde vragen

Hier vindt u de meeste gestelde vragen aan het Sociaal Wijkteam. Staat uw vraag hier niet bij, neemt u dan contact op met het wijkteam.


Kies een categorie



Algemeen

1. Hoe zit het met mijn privacy bij het Sociaal Wijkteam?

Meer informatie over de bescherming van uw privacy vindt u op hier.

2. Ik heb een klacht over het Sociaal Wijkteam. Waar kan ik deze doorgeven?

Hebt u een klacht over hoe het Sociaal Wijkteammet uw persoonsgegevens omgaat of hoe u bent behandeld, dan kunt u deze klacht doorgeven via het klachtenformulier. U kunt uw klacht ook mondeling of per brief bekendmaken bij het wijkteam.


Werk en inkomen

1. Ik heb schulden, wat kan ik doen?

Financiële problemen kunnen u veel problemen geven, waar u natuurlijk zo snel mogelijk iets aan wilt doen. Belangrijk bij financiële problemen is het inzichtelijk maken van uw financiën. Dit kunt u doen door een budgetplan te maken waar al uw inkomsten en uitgaven staan. Het wijkteam kan u hierbij helpen indien u dit zelf niet zelf lukt. Hiervoor kunt u contact met ons opnemen.


Wellicht blijkt uit uw budgetplan dat u uitgaven te hoog zijn in vergelijking met uw inkomsten, probeer deze aan te passen door bijv. abonnementen te verlagen, goedkoper boodschappen te doen, lidmaatschappen op te zeggen enz. Wellicht is er voor u ook een mogelijkheid om meer te gaan werken (bijv. een bijbaan of weekendbaan) om uw schulden af te kunnen betalen.


Op www.zelfjeschuldenregelen.nl staat veel informatie over het hebben van schulden en wat u kunt doen om zelf uw schulden op te lossen.

Als u er zelf niet uitkomt met uw schuldeisers, dan kunt u zich melden bij het Sociaal Wijkteam om uw vraag te bespreken. Het hangt van uw persoonlijke situatie af of een schulddienstverleningstraject wordt ingezet. Het Sociaal Wijkteam zal dan samen met u de aanvraag voor schulddienstverlening voorbereiden en indienen.

 

2. Ik ben het financieel overzicht kwijt, wat kan ik doen?

Op de sociale kaart Zaanstad op de website van het Sociaal Wijkteam vindt u informatie en tips over hoe u een financieel overzicht kunt opstellen. Ook kunt u iemand vertrouwd uit uw omgeving vragen of zij/hij u wilt helpen met een overzicht. Komt u er zelf niet uit, neemt u dan contact op met het Sociaal Wijkteam in uw buurt.

3. Ik ben werkeloos, wat nu?

Wanneer u graag aan het werk wilt en u dit niet lukt, kunt u op verschillende manier actief opzoek gaan naar werk.

U kunt dit o.a. doen door naar het uitzendbureau te gaan en u zich hier in te laten schrijven, dit kunt u ook online doen. Ook kunt u actief op zoek gaan naar werk door bijv. te informeren bij uw supermarkt of winkel in de buurt voor vacatures. Wellicht kunnen kennissen of vrienden u helpen aan een baan.

Het kan zijn dat u geschoold bent of interesse heeft voor bepaalde werk, waar u momenteel geen werk in kan vinden, wij raden u dan aan uw interesses te verbreden en wellicht (tijdelijk) ander werk aan te nemen. Op deze manier breid u uw CV uit en dit is voor een werkgever altijd positief.

Wij kunnen u helpen bij het maken van een CV. Hiervoor kunt u contact met ons opnemen.


Zorg, welzijn en wonen

1. Ik ben niet meer zo mobiel, waar kan ik terecht voor vragen over een rolstoel, scootmobiel of aanpassing in mijn woning?

U kunt voor het aanvragen van ondersteuning terecht bij het Sociaal Wijkteam. Als u zelf meer informatie of tips wilt vinden over zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen, kunt u ook een kijkje nemen op de sociale kaart Zaanstad.

2. Ik ben mantelzorger; waarin kan ik ondersteuning krijgen bij het Sociaal Wijkteam?

Bij het Sociaal Wijkteam in uw buurt kunt u terecht voor informatie en advies over mantelzorg. Daarnaast kunt u daar ook terecht voor advies over een (tijdelijke) verlichting van uw zorg voor anderen.

3. Ik voel mij eenzaam, wat kan ik doen?

Veel mensen willen elkaar best eens helpen of kunnen zelf hulp van een ander gebruiken. Maar hoe vind je elkaar? BUUV.nu is de sociale marktplaats voor en door bewoners. Bij BUUV draait het om dingen die je als buurt- en stadsgenoten voor elkaar kunt doen of elkaar kunt vragen. Mensen vinden elkaar op BUUV om een klusje voor elkaar te doen en iets voor elkaar te betekenen. Andere tips en informatie vindt u op de sociale kaart Zaanstad

4. Hoe kan ik woonruimte vinden in Zaanstad?

U kunt op verschillende manieren woonruimte vinden. Wellicht kennen mensen uit uw omgeving particuliere verhuurders. Ook kunt een woning kopen of huren. Meer informatie vindt u onder wonen op de sociale kaart Zaanstad

5. Hoe kan ik een vervoerspas aanvragen?

Een vervoerspas kunt u aanvragen bij het Sociaal Wijkteam.

6. Ik heb huishoudelijke ondersteuning nodig, wat moet ik doen?

U kunt hulp particulier inkopen of u kunt voor het aanvragen van ondersteuning terecht bij het Sociaal Wijkteam. Het Sociaal Wijkteam bekijkt samen met u uw situatie en wat u nodig heeft om waar mogelijk weer zelfstandig uw huishouden te runnen.

7. Ik heb geen postadres / inschrijfadres

Wanneer u dak/thuisloos bent wordt er van u gevraagd het ’10 dagen formulier in te vullen.’ Er wordt dan onderzocht waar u verblijft, dit is een vereiste van Gemeente Zaanstad en is nodig om verdere stappen te kunnen ondernemen.

  • Mocht het zo zijn dat u meerdere dagen per week op eenzelfde adres verblijft, dan verwacht de Gemeente Zaanstad dat u zich inschrijft op dit adres. Mocht de hoofdbewoner dit niet willen, bijvoorbeeld omdat deze dan gekort wordt op zijn/ haar uitkering, dan is het mogelijk dat u met de hoofdbewoner afspreekt dat u het bedrag dat gekort wordt aan de hoofdbewoner betaald. Op deze manier heeft u een inschrijfadres zonder nadelige gevolgen voor de hoofdbewoner.
  • Verblijft u op straat, maar wilt u wel uw post ontvangen, dan is het mogelijk een postadres bij een kennis of familielid aan te vragen bij de gemeente. Dit kan alleen wanneer u hier niet verblijft. U haalt dan alleen uw post bij deze persoon op.
  • Heeft u geen kennis of familielid die u een postadres kunnen verstrekken dan kan het wijkteam u hier wellicht mee helpen. U kunt zich dan bij ons aanmelden en wij kijken samen met u naar de mogelijkheden.

8. Ik dreig uit huis gezet te worden of heb andere huisvestingsproblematiek

Wanneer er sprake is van huisvestingsproblematiek en/ of dreigende uithuiszetting, kunt u zelf op zoek gaan naar andere huisvesting door het aanmaken van een account op Woningnet, zoeken via Marktplaats, Facebook, kennissenkring, in de supermarkt, particulier, antikraak, bij de makelaar etc.

Het wijkteam heeft een Woonhuis (dit is een inloop), waarbij wij u kunnen helpen met een aanmaken van een account op Woningnet en u tips kunnen geven voor het vinden van woonruimte. U betaalt voor Woningnet éénmalig € 50,-, hierna betaalt u € 8,- p. jaar.

De slagingskans van het vinden van een Woning buiten de Randstad is groter, u zou dus ook kunnen kijken naar woningen in een andere provincie en/of buiten de Randstad.


Actief in mijn wijk

1. Ik zou graag iets willen betekenen voor een ander, wie kan mij daarbij helpen?

Veel mensen willen elkaar best eens helpen of kunnen zelf hulp van een ander gebruiken. Maar hoe vind je elkaar? BUUV.nu is de sociale marktplaats voor en door bewoners. Bij BUUV draait het om dingen die je als buurt- en stadsgenoten voor elkaar kunt doen of elkaar kunt vragen. Mensen vinden elkaar op BUUV om een klusje voor elkaar te doen en iets voor elkaar te betekenen.

2. Ik wil graag vrijwilligerswerk doen, waar kan ik terecht?

Het Sociaal Wijkteam werkt nauw samen met vrijwilligers, organisaties en bewoners in de wijk. Ziet u kansen of wilt u iets betekenen voor uw wijk? Meldt u zich dan bij het Sociaal Wijkteam in uw buurt. Ook kunt u als vrijwilliger bij ‘Zaankanters voor elkaar’ terecht: www.zaankantersvoorelkaar.nl


Foto Homepage2