A A A
Mantelzorg voor jongeren
Istock 466340222 Bew

Voor jou geen festival of vriendinnenweekend? De zorg voor een ander verdient een kado!

Vragen & Antwoorden

Kies een categorie



Aanvragen

Veelgestelde vragen over het aanvragen van de Pluim.

1. Hoe kan ik me aanmelden voor de Pluim?

Via deze website www.swtzaanstad.nl/mantelzorgwaardering onder 'Aanmelden' kan je direct de waardering digitaal aanvragen.

2. Wanneer kom ik in aanmerking?

De hoofdregel is :

Voor jongeren (24-) houden we geen uren aan. Voor volwassen van 25 jaar en ouder geldt dat zij minimaal 6 uur per week gedurende 3 maanden of minimaal 250 uur verdeeld over het jaar mantelzorg geven.  De verzorgde moet in Zaanstad wonen, de mantelzorger hoeft dat niet.

Of lees de regeling 'mantelzorgwaardering' voor de volledige toelichting.

3. Mijn mantelzorger woont niet in Zaanstad, mag ik hem/haar opgeven?

Ja, dat mag. U (de verzorgde) moet wel in Zaanstad staan ingeschreven en wonen.

4. Ik heb meer dan één mantelzorger, kan ik meerdere mantelzorgbonnen aanvragen?

Ja dat mag.

5. Wat is de waardering?

Voor volwassenen (25+): een cadeaubon die je kunt uitgeven bij Zaanse winkeliers en ondernemers.

Voor jongeren van 18 t/m 24 : er kan een keuze gemaakt worden tussen
-     een pluim die je kunt inwisselen voor activiteiten op pluimen.nl of
-     een cadeaubon die je kunt uitgeven bij Zaanse winkeliers en ondernemers

Voor jongen(18-) : een pluim die je kunt inwisselen voor activiteiten op pluimen.nl.

6. Per wanneer kan ik de waardering aanvragen?

Van 3 februari tot en met 31 december 2020.

7. Wanneer wordt de Pluim of bon verstuurd?

Deze wordt zo snel mogelijk naar je verstuurd.

8. Waar kan ik terecht wanneer ik nog meer vragen heb?

Bij het Sociaal wijkteam of het Jeugdteam bij jou in de buurt. Zoek deze op met je postcode via www.swtzaanstad.nl of www.jeugdteamzaanstad.nl 

9. In andere gemeenten is de mantelzorgwaardering anders. Hoe kan dat?

Iedere gemeente bepaalt zelf hoe de waardering wordt gegeven. 

10. Ik heb geen internet. Hoe kan ik toch iemand aanmelden?

Bij het Sociaal Wijkteam kunnen ze u verder helpen. Of u vraagt iemand anders om het samen te doen op een computer of laptop. 

11. Er wordt volop bezuinigd in de zorg. Waarom geeft de gemeente hier wel geld aan uit?

De gemeente heeft van het Rijk de opdracht mantelzorgers te waarderen en heeft hiervoor budget ontvangen. Ook vindt gemeente Zaanstad het belangrijk om haar waardering uit te spreken richting mantelzorgers. 

12. Waarom voert de SVB deze taak niet meer uit?

Van 2007 tot en met 2014 bestond de landelijke regeling Mantelzorgcompliment. De SVB voerde deze regeling uit. Sinds 1 januari 2015 is de waardering voor mantelzorgers een taak van de gemeente geworden.

13. Kan een aanmelding leiden tot een afwijzing?

Als u voldoet aan de gestelde criteria dan ontvangt u de mantelzorgbon. We checken steekproefsgewijs of de door u verstrekte gegevens juist zijn. 

14. Hoe weet de zorgvrager of de aanmelding leidt tot een Mantelzorgwaardering?

Wij sturen geen bericht, neem contact op met uw mantelzorger. 

15. Hoe weet de mantelzorger dat hij/zij is aangemeld en of hij/zij de waardering krijgt?

Dan ontvangt hij/zij een Pluim of Zaanse cadeaubon. Deze wordt bij hem/haar thuisgestuurd. 

16. Ik ben mantelzorger, maar degene die ik verzorg woont niet in Zaanstad. Kan ik toch een mantelzorgwaardering krijgen van de gemeente Zaanstad?

Nee, deze moet u aanvragen in de gemeente waar uw verzorgde woont. 

17. Hoe worden mijn gegevens gebruikt als ik de Pluim aanvraag?

Afhankelijk van de verstrekte informatie en of u aangeeft contact te willen met het Sociaal Wijkteam kan er contact met u worden opgenomen. Uw gegevens worden bewaard ook om u specifieke informatie over mantelzorg te kunnen sturen. 

18. Waarom communiceren de Sociale Wijkteams over het gemeentelijk compliment?

De Sociale Wijkteams bieden mantelzorgers informatie, advies en praktische ondersteuning. Zo hebben mantelzorgers 1 plek waar zij terecht kunnen voor alle zaken rond mantelzorg.


De Pluim

Veelgestelde vragen over de Pluim.

1. Ik heb een Pluim of Zaanse cadeaubon ontvangen. Waarom?

Je bent mantelzorger en Zaanstad waardeert jouw inzet. Als je jezelf niet heeft opgegeven, dan heeft degene die je verzorgt dat waarschijnlijk gedaan.

2. Ik heb een Pluim of bonnenboekje ontvangen. Waar kan ik dit uitgeven?

Op de website www.Pluimen.nl  kan je met de code op de Pluim bekijken wat je allemaal kunt doen.

Op de website www.zaansecadeaubon.nl staat dit aangegeven bij het kopje: Waar te besteden?

3. Ik heb mij wel opgegeven, maar ik heb geen Pluim of Zaanse cadeaubon ontvangen.

Stuurt svp een mail aan: mantelzorger@zaanstad.nl waarin je dit meldt en waarin je jouw adres, geboortedatum en telefoonnummer vermeld.

4. Ik ben mijn Pluim of Zaanse cadeaubon kwijtgeraakt. Kan ik een vervangende Pluim krijgen svp?

In het geval je jouw Pluim of Zaanse cadeaubon bent kwijtgeraakt ontvang je geen nieuwe Pluim/Zaanse cadeaubon.

5. Tot wanneer zijn de Pluim en de Zaanse cadeaubon geldig?

Die infomatie vind je als je jouw unieke code intikt op Pluimen.nl

De Zaanse cadeaubon is geldig tot en met 31 oktober 2018.

6. Kan ook iemand anders mijn Pluim of Zaanse cadeaubon uitgeven? Mag ik de bon aan een ander geven?

Ja.

7. Kan ik de Pluim of Zaanse cadeaubon inwisselen voor geld?

Nee.