Regeling Klachten & Complimenten
Alle medewerkers van het Sociaal Wijkteam doen elke dag hun best om je zo goed mogelijk te helpen. Daarom horen we graag wat je van onze hulp vindt. Ben je tevreden? Geef ons een compliment, dat motiveert ons. Zie je iets dat beter kan of ben je het ergens niet mee eens? Laat het ons weten. We gaan graag met je in gesprek om samen te kijken hoe we het kunnen verbeteren.
Wanneer maak je bezwaar?
Je kunt bezwaar maken als je het niet eens bent met een besluit van de gemeente. Bijvoorbeeld als je een beschikking hebt gekregen of juist niet hebt gekregen.
De gemeente Zaanstad is verantwoordelijk voor het besluit. Je kunt je bezwaar binnen zes weken na het besluit sturen naar:
Gemeente Zaanstad
Postbus 2000
1500 GA Zaandam
Wanneer is er sprake van een klacht?
Een klacht gaat over hoe je bent behandeld. Bijvoorbeeld als je vindt dat je niet met respect bent behandeld, of als je ontevreden bent over de bereikbaarheid of de begeleiding van het Sociaal Wijkteam.
Wie kan een klacht indienen?
Iedere klant van het Sociaal Wijkteam, of zijn wettelijke vertegenwoordiger, kan een klacht indienen.
Kosten
Een klacht indienen kost niets. De behandeling is gratis. Maak je zelf kosten voor ondersteuning? Dan zijn die voor eigen rekening.
Wat moet je meesturen?
Om je klacht goed te kunnen behandelen, hebben we de volgende gegevens nodig:
- Je naam en adres, telefoonnummer en eventueel je e-mailadres
- Geef ook aan wie je bent: klant, wettelijk vertegenwoordiger, gemachtigde of zaakwaarnemer van de klant of een nabestaande
- De persoon of personen tegen wie de klacht is gericht
- Omschrijving van de klacht:
- De feiten, gedrag of handelingen waarover je klaagt
- De datum/ data waarop de gebeurtenissen plaatsvonden
- Beschrijf wat er tot nu toe met je klacht is gebeurd. Heb je je klacht al besproken met één van de medewerkers van het Sociaal Wijkteam?
- Wat wil je bereiken met uw klacht?
Bespreek je ontevredenheid eerst
Ben je ontevreden? Praat er dan eerst over met de medewerker of leidinggevende. Vaak helpt een goed gesprek om het probleem op te lossen. Zo voorkom je dat de ontevredenheid groter wordt.
Klacht indienen
Lukt het niet om er samen uit te komen? Dan kun je een klacht indienen bij de medewerker of leidinggevende. Dat kan persoonlijk, telefonisch, per post of via e-mail. Het Sociaal Wijkteam neemt binnen vijf werkdagen contact met je op om samen naar een oplossing te zoeken.
Heeft u een klacht over het Sociaal Wijkteam?
Bespreek dit dan met uw contactpersoon bij het wijkteam. U kunt uw klacht ook doorgeven via het klachtenformulier van de gemeente Zaanstad.
Complimenten
Onze medewerkers vinden het fijn om te horen als ze iets goed doen. Een compliment laat weten dat hun werk wordt gewaardeerd en dat motiveert! Je kunt je compliment persoonlijk geven, per post of via e-mail.
Monitoren en leren
Het Sociaal Wijkteam neemt halfjaarlijks een verslag op in de rapportage. In dit verslag staan:
- Het aantal klachten dat bij het Sociaal Wijkteam is ingediend;
- De aard en inhoud van de klachten;
- De uitspraken die gedaan zijn over de klachten;
- Maatregelen die getroffen zijn n.a.v. de klachten.
In dit verslag worden geen persoonsgegevens opgenomen en zijn gegevens niet herleidbaar naar een persoon. Op basis van de verslagen worden alle klachten, oorzaken en aanbevelingen geanalyseerd en geëvalueerd. Als het nodig is en waar het kan, worden verbeteringen doorgevoerd.